Vores ben bruger vi hver eneste dag når vi går, løber eller går op og ned ad trapper og bjerge eller små bakker, og når vi cykler, dyrker sport, og når vi leger med vores børn. Vi anser faktisk slet ikke, hvor meget vi bruger vores ben i løbet af dagen og når natten så falder på at vi skal sove er der nogle mennesker, som mærker en uro eller decideret smerter i benene.

Derfor er det vigtigt, at vi hele livet igennem formår at passe rigtig godt på vores ben og selvfølgelig hele vores krop. Her ser vi nærmere på 8 gode tips til at passe godt på benene i hverdagen.

Brug støttestrømper

Har du lidt problemer med dit blodomløb og blodcirkulation i benene, kan det være en rigtig god idé at bruge et par støttestrømper. De hjælper med at stramme godt om benene, så blodcirkulationen hele tiden har nemmere ved at flyde frit og de er gode at have på, også når du skal op at flyve og sidde stille i længere tid af gangen.

Støttestrømper er rigtig gode for dig, som er over 50 eller 60 år gammel, og gerne vil undgå blodpropper i benene imens du sidder stille i lang tid under en flyvetur. Jeg det kan også være, at du bare generelt har et dårligt blodomløb og dermed har stor gavn af at have støttestrømper på i hverdagen når du bevæger dig, hvad end du cykler, går, løber eller sidder stille i mange timer foran computerskærmen på arbejdet.

Brug en knæpude

Hvis du har problemer med din ryg eller land og meget ofte og hurtigt får lændesmerter eller smerter i ryggen mens du sover, kan det være fordi du ligger i en forkert lægge stillingen med benene. Her kan en ergonomisk og blød pude til dine knæ mens du sover være det helt optimale valg for dig.

Knæpuder gør nemlig at du holder dine ben parallelle under hele søvnen, og dette vil ændre både din lænd og din ryg i at opnå smerter. Der findes forskellige former for puder til knæene, og du kan altid se her, hvilke der er blevet bedømt til at være bedst i test.

Bevæg dig ofte

Det bedste du kan gøre for dine ben, er at du bevæger dig hver dag mindst 30 minutter om dagen, som sundhedsstyrelsen anbefaler. Det kan både være ved at gå tur i skoven, ved stranden eller i byen eller det kan være via løbeture, cykleture eller anden form for sport. Det kan f.eks. være, at du går til volleyball, badminton, tennis eller hockey.

Uanset hvilken sport du dyrker, vil du her få rørt dine ben, så blodcirkulationen og muskler og led og sener bliver styrket og forebygger skader. Denne fysiske aktivitet hver dag vil gøre, at du også motorisk styrker dig selv og din balanceevne. Det kræver nemlig, at du hver dag øver dig i at lave nogle øvelser med balancen, som gør, at du hele tiden kan sætte benene solidt og grundigt på jorden, når du går, hopper, løber eller står.

Styrk motorikken

Der har i de sidste mange år været meget fokus på at styrke kredsløbet og lave mange styrkeøvelser for hele kroppen i form af fitnessøvelser, som man egentlig har hentet fra militæret. Der har dog været mindre fokus på at styrke motorikken og balancen i kroppen. Dette vil f.eks. sige, at du vælger at gå på line eller balancerer på en træstamme eller på fortovskanten eller at du klatrer i træer eller på anden måde udfordrer dine balanceevner.

Denne evne har man brug for at udvikle og udforske hele livet igennem, fordi vi ellers bare bliver dårligere og dårligere til at balancere og gå og bruge vores motoriske evner til at gå op og ned af trapper, balancere på fortovet når det er glat, gå op og ned ad bjerge og cykle på cyklen. Du kan f.eks. øve dig i at balancere på en træstamme, hver gang du går forbi en ude i skoven eller når du møder en kantsten, som du gerne vil gå på line på.

Gå til massage

Dine ben vil også altid have have gavn af at gå til en virkelig god omgang massage hos en professionel massør. Denne massør kan massere dine benmuskler, væv og sener, så blodcirkulationen bliver øget og dit lymfesystem bliver aktiveret. Dette får musklerne til at slappe af og giver fornyet energi fordi blodet i kroppens muskler bliver fornyet og blokeringer og andre spændinger bliver formindsket eller forsvinder helt. Smerter og spændinger vil også blive reduceret ved hjælp af massørens tryk og massage, og dette vil gøre, at dine ben vil føles lettere, blødere og med færre smerter.

Det er værd at anbefale, at du går til massør, så ofte, som du har brug for det, og tillige opsøger en fysioterapeut eller en kiropraktor, såfremt der er tale om større problemer med dit bevægeapparat. Det kan gøre en verden til forskel, når du får professionel hjælp til disse udfordringer, fordi nogle gange kan det kun afhjælpes med en kiropraktors hjælp, hvis der er noget, der sidder fast, som skal rokkes løs.

Hop og kalk styrker knoglerne

Det kan virke lidt mærkeligt, men når du hopper og giver kroppen nogle stød ved løb, giver du samtidig dine knogler en god omgang styrke. De bliver nemlig styrket af disse øvelser, og forebygger knogleskørhed, som også kaldes for osteoporose. Knoglerne har godt af, at du løber, hopper og giver kroppen disse stød op og ned i bevægelsen, og her kan du med fordel også spise mere kalk efter overgangsalderen, fordi mængden af kalkproduktionen til knoglerne falder markant efter kvinders overgangsalder.

Det kan være noget, der skal tales med lægen om, men som udgangspunkt vil det altid være en god ide at se efter, hvilke næringsstoffer, som kroppen har brug for gennem livet.

Lav stræk for bindevævet med yin yoga

Bindevævet i kroppen, herunder benene er oftest noget, der er overset fænomen. Det er noget, som man især dyrker at strække til det, der hedder yin yoga. Her ligger man typisk i nogle lange sekvenser af stræk, hvor bindevævet langsomt giver sig og bliver længere. Det kan forebygge skader i hele kroppen, når man jævnligt strækker og styrker bindevævet og kan give forebyggelse til gå og løbeskader i ankler, knæ, fodled osv.

Også anden form for yoga er med til at strække muskler, led og sener i hele kroppen, hvilket gør godt for benene. Benene kan også have godt af, at man aktiverer venepumpen, hvilket man kan gøre med simple yogaøvelser, hvor man enten ligger ned eller står op og hæver sine ben op i vejret og langsomt sænker dem ned, mens man vipper foden frem og tilbage. Dette aktiverer venepumpen, som også gør, at blodcirkulationen bedres.

Gå en tur hver dag

Daglige gåture er også kendt for at være godt for benene. Sørg både for at gå på lige strækninger, men også i hævet terræn, hvor benene får lov til at arbejde for sagen, hvor balanceevnen og styrken i benene også bliver udfordret på en god måde. Når man er færdig med en god gåtur, kan man bruge et massage apparat som en massagepistol, hvor man giver benene en dejlig omgang massage, der øger tempoet for restitution i benene og i resten af kroppen.

Gåture er også dokumenterede til at forebygge demens, så der er mange gode fordele ved at gå ture. Det er også noget, der styrker hukommelsen, kredsløbet samt immunforsvaret, så bare gåture er nok, uden at du behøver at stæse derudaf i højt løbetempo. Det kan især være en god ting, hvis du er lidt oppe i årene og hellere vil gå end løbe eller dyrke anden form for meget aktiv og hurtig sport. Lav også en gå klub med andre, så det også bliver en social ting at gå. Det højner både ben og humør!